Maria Konopnicka – dzieciom i młodzieży

Nauczyciele języka polskiego we współpracy z biblioteką szkolną przy wsparciu finansowym Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zaplanowali i przygotowali projekt poświęcony wybitnej polskiej pisarce Marii Konopnickiej, która decyzją Sejmu została patronką 2022 roku.

W ramach projektu uczniowie poznali bliżej życie i twórczość Marii Konopnickiej, wzięli udział w czytaniu jej utworów, tworzeniu gazetki ściennej oraz w dwóch konkursach: recytatorskim i plastycznym.

W ramach akcji czytelniczej, która odbywała się w świetlicy szkolnej uczniowie klas I-III słuchali wierszy dla dzieci, które czytała im pani Teresa Koza oraz opowiadania pt.: „Franek” czytanego przez panią Joannę Stawiarską.

W poniedziałek 9 maja uczniowie klas IIb wzięli udział w nietypowej lekcji języka polskiego poprowadzonej przez panie Joanną Stawiarską i Bożenę Firmanty. W jej trakcie poznali kilka istotnych faktów z życia Marii Konopnickiej, zapoznali się z wierszem pt.: „W szkole” i wysłuchali historii „O Janku Wędrowniczku”. Na zakończenie lekcji uczniowie opowiadali najciekawsze fragmenty wysłuchanej książki i dzielili się wrażeniami oraz przemyśleniami na jej temat.

W projekcie prócz uczniów szkoły podstawowej wzięły też udział najstarsze przedszkolaki. Podczas spotkania z panią Joanną Stawiarską uczniowie „zerówki” poznali kilka utworów dla dzieci Marii Konopnickiej, wysłuchali książki pt.: „Na jagody” oraz dowiedzieli się interesujących informacji o autorce. Na zakończenie spotkania zostały wykonane pamiątkowe zdjęcia.

W konkursie plastycznym wzięli udział uczniowie z klas I-III wykonując ilustracje do utworów Marii Konopnickiej. Miejsce I zajęła uczennica klasy IIb Laura Ślusarz, miejsce II uczennica klasy IIIa Weronika Kaczmarczyk, zaś miejsce III uczeń klasy IIIa Bartosz Kozłowski.

W konkursie recytatorskim zaprezentowali się uczniowie z klas IV – VIII. Komisja konkursowa podczas oceny przygotowanych przez uczniów nagrań wzięła pod uwagę interpretację głosową utworu, kostiumy, wykorzystanie rekwizytów oraz dobór repertuaru. Miejsce I otrzymała uczennica klasy VIIIb Natalia Smoleń za przejmującą recytację utworu „Przed sądem”. Miejsce II przypadło uczniowi klasy VI Karolowi Skodzie za znakomitą inscenizację wiersza „Pranie”. Miejsce III zajął uczeń klasy V Kacper Chyc dzięki pięknej recytacji utworu „A jak poszedł król na wojnę”. Na wyróżnienie zasłużyli także uczniowie: Jakub Wosik (klasa V), Jakub Ciecieląg (klasa V), Filip Kot (klasa V), Maria Smoleń (klasa V), Luiza Dermanowska (klasa VIIb) i Danił Dermanowski (klasa VIIIb). Link do filmu z recytacjami.